Banan

Banan är 5km lång. Den är noggrant uppmätt med ett professionellt mäthjul. Banan går i Hagaparken, 16970 Solna. Banan körs på en blandning av asfalt (ca 40%) och grus (ca 60%). På vissa delar av banan kan lera, löv och vattenpölar förekomma. Vid vägskäl eller vid oklara delar av banan finns funktionärer alternativt skyltar utplacerade.

Vänligen kom ihåg att parkrun delar gångvägar med allmänheten. För att evenemanget skall kunna fortleva, så var vänlig och visa hänsyn till andra som vistas i parken. Detta kommer inte att påverka din tid och det kommer inte att hindra dig från att springa ett personbästa. Men det kommer göra det möjligt för alla att fortsätta kunna glädjas åt eventet.

Om det är möjligt, promenera, jogga, cykla eller använd kommunal trafik för att ta dig till parken. Om du behöver använda bilen, tänk på att åka tillsammans med andra för att minska påverkan på miljön och parkens användare. Det kan hända att det finns få parkeringsmöjligheter i anslutning till parken, så se till att du anländer tidigt.

Bansäkerhet

Haga parkrun är ett roligt, fritt event organiserat av volontärer för allas nytta. Vi vill göra loppet så säkert som möjligt, så löpare, åskådare och volontärer ombedes uppmärksamma följande:

  • Visa hänsyn till parken och andra parkbesökare under parkruns aktiviteter.
  • Barn som är yngre än 11 år måste vara inom en arms räckvidd från en ansvarig vuxen person. Detta kan vara en förälder eller annan vuxen som har givits ansvar för barnet under parkrun.
  • Försök att ta dig hit till fots, med cykel eller genom kollektivtrafiken - dina ansträngningar hjälper oss att minimera vår negativa påverkan på parken och vår planet.
  • Överväg även att vid vissa tillfällen anmäla dig som en frivillig volontär. Eventet beror till det yttersta på att vi alla hjälps åt att vara volontärer ibland. Titta på vår volontärsida för att få reda på hur du kan gå tillväga.
  • Ta extra hänsyn vid vägar och parkeringsplatser - vissa fordon kör väldigt fort. Försök att inte samlas kring bilarna, speciellt om du har barn med dig, utan välj att möta andra på mer säkra platser. Om du kör bil till eventet så var snäll och kör försiktigt även om du är försenad!
  • När du springer, var uppmärksam på att banytorna kan vara ojämna oavsett om det är på grus eller asfalt. Håll utkik efter cyklister, andra löpare, gående, barn, hundar, vilda djur, parkens djur, fordon, parkarbetare, nedfallna trädgrenar, farthinder, stolpar och andra hinder runt banan.
  • Se till att du är frisk nog att gå, jogga, springa 5 kilometer med oss. Hälsoråd kring löpning hittar man på "Runners' Medical Resource" webbsida (denna sida är på engelska och informerar om hur man förbereder sig för ett lopp, tänk dock på att beskrivningen inte gäller specifikt för parkrun).
  • Kom ihåg uppvärmning innan löprundan.
  • Om du upptäcker en löpare som har allvarliga problem, stanna upp och hjälp dom och tillkalla hjälp så fort som möjligt.
  • Om du är åskådare, se till att du placerar dig på tillräckligt avstånd från löparna. Se också till att du har uppsyn över dina barn och hundar som du eventuellt har med dig.
  • Löpare som vill springa med en hund är välkomna, men håll hunden på ett kort koppel eller sele och under kontroll under hela evenemanget. Läs även parkrun supportsida artikeln om att springa med en hund vid parkrun händelser.
  • Löpare med barnvagnar är också välkomna, men iaktta stor försiktighet i relation till andra löpare runt omkring dig. Om möjligt, börja från bakre delen av fältet och försöka hålla dig till sidan om huvuddelen av övriga löpare.

Vi hoppas att dessa tips bidra till att Haga parkrun är roligt och säkert för alla.

Åldersgradering

Alla parkrunevent använder åldersgradering för att hjälpa våra löpare att jämföra sitt resultat.

Åldersgradering tar hänsyn till din tid och jämför med världsrekordet för ditt kön och ålder för att räkna ut ett procenttal. Detta resultat tillåter dig att jämföra din personliga prestation med andra deltagares prestation även om dom inte är av samma kön eller ålder som dig. Ju högre procenttal, det bättre resultat. Procenttalet kan även användas för att jämföra resultat över olika distanser så man kan till exempel jämföra ett 5 kilometers lopp med en maraton.

För mer information så hänvisar vi till 'Running For Fitness' webbsidan.

Karta över banan

Beskrivning av banan

Banans sträckning är två varv medsols runt Hagaparken med både grus och asfalt som underlag. Starten sker på parkeringsplatsen som ligger strax norr om tennisbanorna vid Haga Forum. Efter starten springer löparna först ca 300 m innan första varvet på banan tar vid. Efter de två varven springer man tillbaka ner till starten. Löparna springer först igenom ginden vid södra änden av parken. Därefter håller man till vänster och springer upp till Koppartälten, där man tar till höger och springer förbi framför tälten och brant ner mot Hagaslottet. Vid slutet av backen håller man höger och följer stigen utmed vattnet tillbaka mot Haga Forum. Strax efter sommarcaféet tar man av åt höger och springer upp för en kort backe som leder tillbaka till början på varvet. Efter andra varvet, springer man tillbaka ner genom grindarna till samma plats som man startade på.

Faciliteter

Ett litet antal parkeringsplatser finns i anslutning till start- och målområdet. Fler platser finns i närheten vid Haga Forum. Alternativ parkering finns på gatan i närheten i Norrtull där du sedan kan gå till starten.

Notera att det inte finns någon säker förvaring för väskor eller värdesaker. Du kan naturligtvis lämna dina saker på egen risk.

Tyvärr finns det inga permanenta toaletter tillgängliga vid start- och målområdet, men det finns en bajamaja i närheten under vår/sommar. Det finns en offentlig toalett vid Odenplan och toaletter finns på Mohsens kafé i Wennergren Center efter parkrun.

Hitta hit

Hitta till starten

Starten sker på parkeringsplatsen som ligger strax norr om tennisbanorna vid Haga Forum.

Hitta hit med kollektivtrafik

Den närmaste tunnelbanan är Odenplan. Härifrån kan man ta buss nummer 2 till Norrtull som avgår varje kvart. Därifrån är det en 5 minuters promenad till starten. Man kan även ta buss 515 ifrån Odenplan (med slutdestination Sundbybergs station) och kliva av vid Norrtull. Om du kommer ifrån Solna/Sundyberg kan du ta samma buss åt andra hållet. Från Hötorget finns det också möjlighet att ta buss 57 till Haga Södra (den går bara var trettionde minut på helgen).

Vi rekommenderar att använda www.sl.se för att hitta det bästa sättet att ta sig till starten (hållplats Norrtull eller Haga Södra).

Hitta hit till fots

Det är ungefär en 5 minuters promenad från Norrtull om du kommer söderifrån. Ta gångbron vid Norrtullskorsningen och fortsätt norrut. Det tar ca 15-20 minuter till start om du går från Odenplan. Följ Norrtullsgatan från Odenplan till Norrtullskorsningen.

Från nordväst, kan du komma in i parken från Solna, nära Koppartälten. Sedan kan du bara följa banan bakåt till starten, följ skyltar till Haga Forum. Från ingången till parken är det ca 15 minuter till starten.

Hitta hit med bil

Starten på banan ligger på södra sidan av Hagaparken, strax norr om Haga forum och tennisbanorna där. Om man kommer norrifrån på E4an tar man avfarten mot Norrtull och följer skyltar mot Haga Forum/Stallmästaregården. Från Norrtull, följ anvisning mot E4:an norrgående och ta direkt avfarten till höger skyltat till Ställmästaregården/Haga Forum.

Fika efteråt

Varje vecka ta vi en efter-parkrun-fika på Center café i Wennergren Center - kom med oss!