Banan

Banan är 5km lång. Den är noggrant uppmätt med ett professionellt mäthjul. Kungsängen IP, Västra Rydsvägen 111, 19630 Kungsängen. Banan är en blandning av asfalt cykelvägar och skogsstig. På vissa delar av banan kan lera, löv och vattenpölar förekomma. Vid vägskäl eller vid oklara delar av banan finns funktionärer alternativt skyltar utplacerade.

Vänligen kom ihåg att parkrun delar gångvägar med allmänheten. För att evenemanget skall kunna fortleva, så var vänlig och visa hänsyn till andra som vistas i parken. Detta kommer inte att påverka din tid och det kommer inte att hindra dig från att springa ett personbästa. Men det kommer göra det möjligt för alla att fortsätta kunna glädjas åt eventet.

Om det är möjligt, promenera, jogga, cykla eller använd kommunal trafik för att ta dig till parken. Om du behöver använda bilen, tänk på att åka tillsammans med andra för att minska påverkan på miljön och parkens användare. Det kan hända att det finns få parkeringsmöjligheter i anslutning till parken, så se till att du anländer tidigt.

Bansäkerhet

Kungsängen parkrun är ett roligt, fritt event organiserat av volontärer för allas nytta. Vi vill göra loppet så säkert som möjligt, så löpare, åskådare och volontärer ombedes uppmärksamma följande:

  • Visa hänsyn till parken och andra parkbesökare under parkruns aktiviteter.
  • Barn som är yngre än 11 år måste vara inom en arms räckvidd från en ansvarig vuxen person. Detta kan vara en förälder eller annan vuxen som har givits ansvar för barnet under parkrun.
  • Försök att ta dig hit till fots, med cykel eller genom kollektivtrafiken - dina ansträngningar hjälper oss att minimera vår negativa påverkan på parken och vår planet.
  • Överväg även att vid vissa tillfällen anmäla dig som en frivillig volontär. Eventet beror till det yttersta på att vi alla hjälps åt att vara volontärer ibland. Titta på vår volontärsida för att få reda på hur du kan gå tillväga.
  • Ta extra hänsyn vid vägar och parkeringsplatser - vissa fordon kör väldigt fort. Försök att inte samlas kring bilarna, speciellt om du har barn med dig, utan välj att möta andra på mer säkra platser. Om du kör bil till eventet så var snäll och kör försiktigt även om du är försenad!
  • När du springer, var uppmärksam på att banytorna kan vara ojämna oavsett om det är på grus eller asfalt. Håll utkik efter cyklister, andra löpare, gående, barn, hundar, vilda djur, parkens djur, fordon, parkarbetare, nedfallna trädgrenar, farthinder, stolpar och andra hinder runt banan.
  • Se till att du är frisk nog att gå, jogga, springa 5 kilometer med oss. Hälsoråd kring löpning hittar man på "Runners' Medical Resource" webbsida (denna sida är på engelska och informerar om hur man förbereder sig för ett lopp, tänk dock på att beskrivningen inte gäller specifikt för parkrun).
  • Kom ihåg uppvärmning innan löprundan.
  • Om du upptäcker en löpare som har allvarliga problem, stanna upp och hjälp dom och tillkalla hjälp så fort som möjligt.
  • Om du är åskådare, se till att du placerar dig på tillräckligt avstånd från löparna. Se också till att du har uppsyn över dina barn och hundar som du eventuellt har med dig.
    SAFETYMESSAGE

Vi hoppas att dessa tips bidra till att Kungsängen parkrun är roligt och säkert för alla.

Åldersgradering

Alla parkrunevent använder åldersgradering för att hjälpa våra löpare att jämföra sitt resultat.

Åldersgradering tar hänsyn till din tid och jämför med världsrekordet för ditt kön och ålder för att räkna ut ett procenttal. Detta resultat tillåter dig att jämföra din personliga prestation med andra deltagares prestation även om dom inte är av samma kön eller ålder som dig. Ju högre procenttal, det bättre resultat. Procenttalet kan även användas för att jämföra resultat över olika distanser så man kan till exempel jämföra ett 5 kilometers lopp med en maraton.

För mer information så hänvisar vi till 'Support' webbsidan.

Karta över banan

Beskrivning av banan

Starten sker på cykelvägen under E18 motorvägen, ca. 100m idrottsplatsen. Man gå ut från idrottsplatsen på östra sidan (motsat sida mot parkering) och följer cyckelvägen mot Brunna/Gröna Dalen.

Ett varv, med första km på asfalt innan man svänger in på elljusspåret. Man följer spåret till Stigtorpsvägen, sen efter 100m svänger man vänster och fortsätter på spåret tillbaka till cyckelvägen varefter man springer sista km tillbaka till start/mål. Banan är markerad med skyltar.

Faciliteter

På idrottsplatsen finns omklädningsrum och toaletter.

Hitta hit

Hitta till starten

Starten sker på cykelvägen under E18 motorvägen, ca. 100m idrottsplatsen.

Hitta hit med kollektivtrafik

Pendeltåg till Kungsängen. Härifrån är det nästan 2km att gå, alternativt ta buss 559 mot Brunna och kliva av på hållplats Rönnbärsvägen. Forstätt framåt circa 200m och då se man Kungsängens Idrottsplats på höger sidan.

Hitta hit till fots

Kungsängens Idrottsplats ligger på Grona Dalen mellan Brunna och Kungsängen och ses från motorvägen också. Det är lätt att hitta. Finns gang och cykelvägar I anslutning till Idrottsplatsen.

Hitta hit med bil

Från E18 ta Brunna avfart, svänger vänster mot Kungsängens centrum och svänger vänster vid första rondellen och sen vänster igen. Då ser man Kungsängens IP till höger och parkeringen till vänster.

Fika efteråt

Efter parkrun ta vi en fika på KIF cafeet som ligger inne på Idrottsplatsen.