Banan

Banan är 5km lång. Den är noggrant uppmätt med ett professionellt mäthjul. Oljevägen 15, 703 82 Örebro Banan körs på en Grusväg. På vissa delar av banan kan lera, löv och vattenpölar förekomma. Vid vägskäl eller vid oklara delar av banan finns funktionärer alternativt skyltar utplacerade.

Vänligen kom ihåg att parkrun delar gångvägar med allmänheten. För att evenemanget skall kunna fortleva, så var vänlig och visa hänsyn till andra som vistas i parken. Detta kommer inte att påverka din tid och det kommer inte att hindra dig från att springa ett personbästa. Men det kommer göra det möjligt för alla att fortsätta kunna glädjas åt eventet.

Om det är möjligt, promenera, jogga, cykla eller använd kommunal trafik för att ta dig till parken. Om du behöver använda bilen, tänk på att åka tillsammans med andra för att minska påverkan på miljön och parkens användare. Det kan hända att det finns få parkeringsmöjligheter i anslutning till parken, så se till att du anländer tidigt.

Bansäkerhet

Örebro parkrun är ett roligt, fritt event organiserat av volontärer för allas nytta. Vi vill göra loppet så säkert som möjligt, så löpare, åskådare och volontärer ombedes uppmärksamma följande:

  • Visa hänsyn till parken och andra parkbesökare under parkruns aktiviteter.
  • Barn som är yngre än 11 år måste vara inom en arms räckvidd från en ansvarig vuxen person. Detta kan vara en förälder eller annan vuxen som har givits ansvar för barnet under parkrun.
  • Försök att ta dig hit till fots, med cykel eller genom kollektivtrafiken - dina ansträngningar hjälper oss att minimera vår negativa påverkan på parken och vår planet.
  • Överväg även att vid vissa tillfällen anmäla dig som en frivillig volontär. Eventet beror till det yttersta på att vi alla hjälps åt att vara volontärer ibland. Titta på vår volontärsida för att få reda på hur du kan gå tillväga.
  • Ta extra hänsyn vid vägar och parkeringsplatser - vissa fordon kör väldigt fort. Försök att inte samlas kring bilarna, speciellt om du har barn med dig, utan välj att möta andra på mer säkra platser. Om du kör bil till eventet så var snäll och kör försiktigt även om du är försenad!
  • När du springer, var uppmärksam på att banytorna kan vara ojämna oavsett om det är på grus eller asfalt. Håll utkik efter cyklister, andra löpare, gående, barn, hundar, vilda djur, parkens djur, fordon, parkarbetare, nedfallna trädgrenar, farthinder, stolpar och andra hinder runt banan.
  • Se till att du är frisk nog att gå, jogga, springa 5 kilometer med oss. Hälsoråd kring löpning hittar man på "Runners' Medical Resource" webbsida (denna sida är på engelska och informerar om hur man förbereder sig för ett lopp, tänk dock på att beskrivningen inte gäller specifikt för parkrun).
  • Kom ihåg uppvärmning innan löprundan.
  • Om du upptäcker en löpare som har allvarliga problem, stanna upp och hjälp dom och tillkalla hjälp så fort som möjligt.
  • Om du är åskådare, se till att du placerar dig på tillräckligt avstånd från löparna. Se också till att du har uppsyn över dina barn och hundar som du eventuellt har med dig.
  • Löpare som vill springa med en hund är välkomna, men håll hunden på ett kort koppel eller sele och under kontroll under hela evenemanget. Läs även parkrun supportsida artikeln om att springa med en hund vid parkrun händelser.
  • Löpare med barnvagnar är också välkomna, men iaktta stor försiktighet i relation till andra löpare runt omkring dig. Om möjligt, börja från bakre delen av fältet och försöka hålla dig till sidan om huvuddelen av övriga löpare.

Vi hoppas att dessa tips bidra till att Örebro parkrun är roligt och säkert för alla.

Åldersgradering

Alla parkrunevent använder åldersgradering för att hjälpa våra löpare att jämföra sitt resultat.

Åldersgradering tar hänsyn till din tid och jämför med världsrekordet för ditt kön och ålder för att räkna ut ett procenttal. Detta resultat tillåter dig att jämföra din personliga prestation med andra deltagares prestation även om dom inte är av samma kön eller ålder som dig. Ju högre procenttal, det bättre resultat. Procenttalet kan även användas för att jämföra resultat över olika distanser så man kan till exempel jämföra ett 5 kilometers lopp med en maraton.

För mer information så hänvisar vi till 'Support' webbsidan.

Karta över banan

Beskrivning av banan

Denna envarvsbana startar bredvid oljehamnen och fortsätter över träbron, förbi värmestugan i Rynningeviken, längs med Rävgången och i vänstercirkel runt det vackra naturreservatet.
Efter starten springer löparna först ca 200 m innan första svängen till vänster, följer vägen tills den svänger till höger (skyltat). De fortsätter upp över bron och springer genom Rävgången med värmestugan till vänster.
Efter ca 2 km kommer en vänstersväng (skyltat) och man fortsätter ca 200 m tills man når en vägbom som man passerar till höger. Efter bommen kommer en skarp vänstersväng (där kommer alltid stå en funktionär). Viktigt att man på raksträckan som följer håller till vänster då bilar då och då kör på denna väg.
I slutet av raksträckan kommer en funktionär visa vägen över vägen och tillbaka in i reservatet där man följer grusvägen tillbaka ut på vägen som leder till Rävgången - håll till höger här för att undvika att korsa vägen igen. Väl vid Rävgången svänger löparna höger, tillbaka över träbron och samma väg tillbaka till målet.

Faciliteter

Stor parkering vid Naturens Hus. I Naturens Hus finns kafé och toaletter. Det finns även toaletter vid värmestugan i Rynningeviken.

Hitta hit

Hitta till starten

Denna envarvsbana startar bredvid oljehamnen.

Hitta hit med kollektivtrafik

Buss 22 från Järntorget/Slottet

Hitta hit till fots

Från Slottet, följ Svartån österut genom Stadsparken och Wadköping. Fortsätt under bilbron efter Slussen och förbi kolonistugeområdet på vänster sida med ån hela tiden till höger. Denna grusväg kommer ta dig hela vägen fram till startområdet.

Hitta hit med bil

Följ skyltar från stan till Naturens Hus. Stor parkering vid Naturens Hus.

Fika efteråt

Varje vecka ta vi en efter-parkrun-fika på Naturens Hus - häng gärna med oss!