Banan

Banan är 5km lång. Den är noggrant uppmätt med ett professionellt mäthjul. Evenemanget äger rum på Skatås Motionscentrum, Skatåsvägen 25, 41655 Göteborg Banan körs helt på spårvägar.. På vissa delar av banan kan lera, löv och vattenpölar förekomma. Vid vägskäl eller vid oklara delar av banan finns funktionärer alternativt skyltar utplacerade.

Vänligen kom ihåg att parkrun delar gångvägar med allmänheten. För att evenemanget skall kunna fortleva, så var vänlig och visa hänsyn till andra som vistas i parken. Detta kommer inte att påverka din tid och det kommer inte att hindra dig från att springa ett personbästa. Men det kommer göra det möjligt för alla att fortsätta kunna glädjas åt eventet.

Om det är möjligt, promenera, jogga, cykla eller använd kommunal trafik för att ta dig till parken. Om du behöver använda bilen, tänk på att åka tillsammans med andra för att minska påverkan på miljön och parkens användare. Det kan hända att det finns få parkeringsmöjligheter i anslutning till parken, så se till att du anländer tidigt.

Bansäkerhet

Skatås parkrun är ett roligt, fritt event organiserat av volontärer för allas nytta. Vi vill göra loppet så säkert som möjligt, så löpare, åskådare och volontärer ombedes uppmärksamma följande:

  • Visa hänsyn till parken och andra parkbesökare under parkruns aktiviteter.
  • Barn som är yngre än 11 år måste vara inom en arms räckvidd från en ansvarig vuxen person. Detta kan vara en förälder eller annan vuxen som har givits ansvar för barnet under parkrun.
  • Försök att ta dig hit till fots, med cykel eller genom kollektivtrafiken - dina ansträngningar hjälper oss att minimera vår negativa påverkan på parken och vår planet.
  • Överväg även att vid vissa tillfällen anmäla dig som en frivillig volontär. Eventet beror till det yttersta på att vi alla hjälps åt att vara volontärer ibland. Titta på vår volontärsida för att få reda på hur du kan gå tillväga.
  • Ta extra hänsyn vid vägar och parkeringsplatser - vissa fordon kör väldigt fort. Försök att inte samlas kring bilarna, speciellt om du har barn med dig, utan välj att möta andra på mer säkra platser. Om du kör bil till eventet så var snäll och kör försiktigt även om du är försenad!
  • När du springer, var uppmärksam på att banytorna kan vara ojämna oavsett om det är på grus eller asfalt. Håll utkik efter cyklister, andra löpare, gående, barn, hundar, vilda djur, parkens djur, fordon, parkarbetare, nedfallna trädgrenar, farthinder, stolpar och andra hinder runt banan.
  • Se till att du är frisk nog att gå, jogga, springa 5 kilometer med oss. Hälsoråd kring löpning hittar man på "Runners' Medical Resource" webbsida (denna sida är på engelska och informerar om hur man förbereder sig för ett lopp, tänk dock på att beskrivningen inte gäller specifikt för parkrun).
  • Kom ihåg uppvärmning innan löprundan.
  • Om du upptäcker en löpare som har allvarliga problem, stanna upp och hjälp dom och tillkalla hjälp så fort som möjligt.
  • Om du är åskådare, se till att du placerar dig på tillräckligt avstånd från löparna. Se också till att du har uppsyn över dina barn och hundar som du eventuellt har med dig.
    SAFETYMESSAGE

Vi hoppas att dessa tips bidra till att Skatås parkrun är roligt och säkert för alla.

Åldersgradering

Alla parkrunevent använder åldersgradering för att hjälpa våra löpare att jämföra sitt resultat.

Åldersgradering tar hänsyn till din tid och jämför med världsrekordet för ditt kön och ålder för att räkna ut ett procenttal. Detta resultat tillåter dig att jämföra din personliga prestation med andra deltagares prestation även om dom inte är av samma kön eller ålder som dig. Ju högre procenttal, det bättre resultat. Procenttalet kan även användas för att jämföra resultat över olika distanser så man kan till exempel jämföra ett 5 kilometers lopp med en maraton.

För mer information så hänvisar vi till 'Support' webbsidan.

Karta över banan

Beskrivning av banan

Ett varv på grus, dels längs med Härlanda Tjärn. Sista 2 km lite backig. Start och mål är nära Skatås Motionscentrum.

Faciliteter

Skatås Motionscentrum har toalett (utan kostnad) och omklädningsrum, med dusch, bastu och kallpool mot en avgift på 40 SEK.

Hitta hit

Hitta till starten

Start och mål är nära Skatås Motionscentrum.

Hitta hit med kollektivtrafik

Ta spårvagn 5 mot ‘Torp’. Gå av vid Welandergatan.

Hitta hit till fots

Från hållplatsen Welandergatan - gå öst på Skatåsvägen 750 m uppför en backe tills att du når Skatås Motionscentral. Bakom Motionscentralen finns några små stugor och en grönyta där du hittar start och mål för Skatås parkrun.

Hitta hit med bil

Närmste gatuadress är Skatåsvägen 25 41655 GÖTEBORG

Från E20 Öst - Alingsås/Lerum/Partille: Ta avfart 76 Munkebäcksmotet och kör söderut på Munkebäcksgatan. Efter 1.6 km fortsätt rakt fram på Delsjövägen. Efter 800m ta tredje avfarten (vänster) i rondellen till Skatåsvägen och kör rakt fram uppför backen. Efter 700 m sväng vänster för att komma till Skatås Motionscentrums parkeringsplats.

Från E6 Norr - Oslo/Hisingen: Kör söderut mot Malmö. Ta avfart 71 Örgrytemotet mot Örgryte. Fortsätt mot Munkebäcktorget. Efter 2 km ta första avfarten i rondellen (höger) på Skatåsvägen och fortsätt rakt fram uppför backen. Efter 700 m sväng vänster för att komma till Skatås Motionscentrums parkeringsplats.

Från E6 Söder - Kungsbacka/Mölndal: Ta avfart 71 Örgrytemotet mot Örgryte. Fortsätt mot Munkebäcktorget. Efter 2 km ta första avfarten i rondellen (höger) på Skatåsvägen och fortsätt rakt fram uppför backen. Efter 700 meter tag vänster för att komma till Skatås Motionscentrums parkeringsplats

Fika efteråt

Café Skatåsmålet erbjuder kalla och varma måltider samt kakor och bakverk och flertal drycker.