Banan

Banan är 5km lång. Den är noggrant uppmätt med ett professionellt mäthjul. Hagaparken, 16970 Solna. Asfalt (ca 40%) och grus (ca 60%). På vissa delar av banan kan lera, löv och vattenpölar förekomma. Vid vägskäl eller vid oklara delar av banan finns funktionärer eller skyltar utplacerade.

Vänligen kom ihåg att parkrun delar gångvägar med allmänheten. För att evenemanget skall kunna fortleva, så var vänlig och visa hänsyn till andra som vistas i parken. Detta kommer inte att påverka din tid och det kommer inte att hindra dig från att springa ett personbästa. Men det kommer göra det möjligt för alla att fortsätta kunna glädjas åt eventet.

Om det är möjligt, promenera, jogga, cykla eller ta hjälp av kollektivtrafiken för att ta dig till parkrun. Om du behöver använda bilen, försök att åka tillsammans med andra för att minska på miljöpåverkan, samtidigt som den minskade biltrafiken gör det trevligare att vistas i området. Det kan hända att det finns få parkeringsmöjligheter i anslutning till parkrun, så se till att du kommer i god tid.

Bansäkerhet

Haga parkrun är ett roligt, gratis event organiserat av frivilliga funktionärer. För att göra loppet så säkert som möjligt vill vi uppmärksamma deltagare, åskådare och funktionärer på följande:

  • Visa alltid hänsyn i parken/området och dess besökare.
  • Barn som är yngre än 11 år måste vara inom en armlängds avstånd från en ansvarig vuxen. Detta kan vara en förälder eller annan vuxen som har givits ansvar för barnet under parkrun.
  • Försök att ta dig hit till fots, med cykel eller genom kollektivtrafiken - dina ansträngningar hjälper oss att minimera vår negativa påverkan på parken och vår planet.
  • Överväg gärna att ibland anmäla dig som en funktionär. Eventet är beroende av att att vi alla hjälps åt att vara funktionärer. Titta på vår volontärsida för att få reda på hur du kan gå till väga för att hjälpa till.
  • Ta extra hänsyn vid vägar och parkeringsplatser - vissa fordon kör väldigt fort. Försök att inte samlas kring bilarna, speciellt om du har barn med dig, utan välj att möta andra på mer säkra platser. Om du kör bil till eventet så var snäll och kör försiktigt även om du är försenad!
  • När du springer, var uppmärksam på att underlaget kan vara ojämnt oavsett om det är grus eller asfalt. Var uppmärksam på cyklister, andra löpare, gående, barn, hundar, vilda djur, parkens djur, fordon, parkarbetare, nedfallna trädgrenar, farthinder, stolpar och andra hinder runt banan.
  • Se till att du är frisk nog att gå, jogga eller springa 5 kilometer med oss. Hälsoråd kring löpning hittar du på "Runners' Medical Resources" webbplats (denna sida är på engelska och informerar om hur man förbereder sig för ett lopp, tänk dock på att beskrivningen inte gäller specifikt för parkrun).
  • Glöm inte att värma upp innan löprundan.
  • Om du upptäcker en löpare som har allvarliga problem, stanna upp och hjälp till. Tillkalla sedan hjälp så fort som möjligt.
  • Om du är åskådare, se till att du placerar dig på tillräckligt avstånd från löparna. Se också till att du har uppsyn över dina barn och hundar som du eventuellt har med dig.

Vi hoppas att dessa tips bidra till att Haga parkrun är roligt och säkert för alla.

Åldersgradering

Alla parkrunevent använder åldersgradering för att hjälpa våra löpare att jämföra sitt resultat.

Åldersgradering tar hänsyn till din tid och jämför den med världsrekordet för ditt kön och ålder för att räkna ut ett procenttal. Detta tal tillåter dig att jämföra din personliga prestation med andra deltagares prestation även om de inte är av samma kön eller ålder som du. Ju högre procenttal, desto bättre resultat. Procenttalet kan även användas för att jämföra resultat över olika distanser. Till exempel kan man jämföra ett 5 km lopp med ett maraton.

För mer information så hänvisar vi till vår 'Support' webbsida.

Karta över banan

Beskrivning av banan

Banans sträckning är två varv medsols runt Hagaparken med både grus och asfalt som underlag. Starten sker på parkeringsplatsen som ligger strax norr om tennisbanorna vid Haga Forum. Efter starten springer löparna först ca 300 m innan första varvet på banan tar vid. Efter de två varven springer man tillbaka ner till starten. Löparna springer först igenom ginden vid södra änden av parken. Därefter håller man till vänster och springer upp till Koppartälten, där man tar till höger och springer förbi framför tälten och brant ner mot Hagaslottet. Vid slutet av backen håller man höger och följer stigen utmed vattnet tillbaka mot Haga Forum. Strax efter sommarcaféet tar man av åt höger och springer upp för en kort backe som leder tillbaka till början på varvet. Efter andra varvet, springer man tillbaka ner genom grindarna till samma plats som man startade på.

Faciliteter

Ett litet antal parkeringsplatser finns i anslutning till start- och målområdet. Fler platser finns i närheten vid Haga Forum. Alternativ parkering finns på gatan i närheten i Norrtull där du sedan kan gå till starten.

Tyvärr finns det inga permanenta toaletter tillgängliga vid start- och målområdet, men det finns en bajamaja i närheten under vår/sommar/höst. Det finns en offentlig toalett vid Odenplan och toaletter finns på Espresso House på Odenplan/Haga Tennis Klubb där vi fikar efter parkrun.

Hitta hit

Hitta till starten

Starten sker på parkeringsplatsen som ligger strax norr om tennisbanorna vid Haga Forum.

Hitta hit med kollektivtrafik

Den närmaste tunnelbanan är Odenplan. Härifrån kan man ta buss nummer 2 till Norrtull som avgår varje kvart. Därifrån är det en 5 minuters promenad till starten. Man kan även ta buss 515 ifrån Odenplan (med slutdestination Sundbybergs station) och kliva av vid Norrtull. Om du kommer ifrån Solna/Sundyberg kan du ta samma buss åt andra hållet. Från Hötorget finns det också möjlighet att ta buss 57 till Haga Södra (den går bara var trettionde minut på helgen).

Vi rekommenderar att använda www.sl.se för att hitta det bästa sättet att ta sig till starten (hållplats Norrtull eller Haga Södra).

Hitta hit till fots

Det är ungefär en 5 minuters promenad från Norrtull om du kommer söderifrån. Ta gångbron vid Norrtullskorsningen och fortsätt norrut. Det tar ca 15-20 minuter till start om du går från Odenplan. Följ Norrtullsgatan från Odenplan till Norrtullskorsningen.

Från nordväst, kan du komma in i parken från Solna, nära Koppartälten. Sedan kan du bara följa banan bakåt till starten, följ skyltar till Haga Forum. Från ingången till parken är det ca 15 minuter till starten.

Hitta hit med bil

Starten på banan ligger på södra sidan av Hagaparken, strax norr om Haga forum och tennisbanorna där. Om man kommer norrifrån på E4an tar man avfarten mot Norrtull och följer skyltar mot Haga Forum/Stallmästaregården. Från Norrtull, följ anvisning mot E4:an norrgående och ta direkt avfarten till höger skyltat till Ställmästaregården/Haga Forum.

Fika efteråt

Från Maj-Oktober tar vi en efter-parkrun-fika på Haga Tennis Klubb som ligger i anslutning till start och mål. Från November-April går vi till Espresso House på Karlbergsvägen 10 som ligger i direkt anslutning till Odenplan station.